Foto: Anna Klevebäck
Foto: Anna Klevebäck
Carriage Driving Nordic AB ägs och drivs av systrarna Sandra och Linda Liljegren. Företaget har en stor geografisk spridning och säljmarknad i hela Norden. Lagret samt ett mindre showroom finns strax norr om Sala i Västmanland.
Vi är specialiserade på körsporten och tillhandahåller vagnar såväl som övrig utrustning och tillbehör kring körning. Vi har även en stor expertis samt utbud av bett.
Hos oss kan du hitta precis det du behöver för din körning, oavsett om det är traditionell körning, sportkörning, fritidskörning eller brukskörning. Vi bistår mer än gärna med rådgivning kring ditt köp, tillbehör till din vagn eller val av sele. Saknar du något eller söker efter något speciellt? Kontakta oss! Vi hjälper er gärna att specialdesigna produkter efter dina syften. Vi tror och ser möjligheter istället för problem!
Vår strävan är att ha de vanligaste varorna på lagerhyllan för att du skall få en snabb leverans. Saknar du något i webbutiken så hör gärna av dig, vi kan hjälpa dig med det mesta.
Vi ser naturligtvis fram emot att höra av just Dig!
OBS! Särskilda villkor gäller vid köp av vagnar.
Bekräftelse
När du genomfört din beställning kommer du att få en bekräftelse till den e-postadress som du angivit. I bekräftelsen står det vilken produkt du har beställt, till vilket pris samt fakturerings- och leveransadress. Om något inte stämmer ber vi dig att omgående höra av dig till oss via mail: info@carriagedrivingnordic.se.
Pris
Samtliga priser i vår webbshop anges i svenska kronor (SEK) och alla priser är inklusive 25 % moms. I vissa förekommandefall kan lokal valuta visas, beroende på din dators inställning. Detta gäller även om du befinner dig utanför EU, då priser kan visas exklusive svensk moms.
Priserna på hemsidan gäller från och med 1/1 2022 och tillsvidare. Vi reserverar oss även för prisändringar, lagerändringar och feltryck.
Betalningssätt
Vi samarbetar med Payson. I kassan på webbshopen kan du välja det betalsätt som passar dig bäst, faktura eller kortbetalning. För kunder bosatta i utlandet gäller endast kortbetalning.
Payson kan även erbjuda dig delbetalning för att finansiera din nya utrustning, kontakta oss för mer information.
Leverans och frakt
Lagervaror levereras normalt inom en vecka, längre leveranstid kan ibland uppstå vid exempelvis nationella högtider. Om varan måste beställas från leverantör meddelas du om uppskattad leveranstid. Skulle en produkt vara slutsåld eller inte längre finnas i leverantörens sortiment meddelas du snarast.
I vissa fall kan våra leveranser bli försenade på grund av omständigheter och yttre faktorer som vi inte kan påverka, tex internationella högtider eller semesterstängningar samt andra oförutsedda händelser så som naturkatastrofer, pandemier och politiska begränsningar mellan olika länder.
För alla beställningar av mindre kringutrustning har vi fast fraktkostnad inom Sverige på 85 kr.
Vagnar, boxar samt en del tillbehör räknas som skrymmande och fraktkostnad beräknas därför manuellt innan leverans och meddelas kund i förväg.
Ångerrätt
För dig som privatperson gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande svensk konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan. Ångerrätten gäller dock inte för varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel. Ånger och bytesrätt gäller ej heller för varor som i webshopen är märkta med ”beställningsvara” samt varor som av hygieniska skäl ej kan återlämnas.
Tänk på att läder är ett naturligt material som innebär att det alltid har mer eller mindre struktur i sitt utseende. Skillnader i struktur och utseende i en läderprodukt är ej att anses som en defekt och därmed ej som skäl till byte eller reklamation.
Vid leverans av kringutrustning utomlands beräknas fraktkostnader i varje enskild beställning utifrån vikt och storlek. Leveranspriset varierar mellan 150 – 500 SEK för småvaror. Tänk på att tullavgifter kan tillkomma.
För leveransvillkor av vagnar och boxar kontakta oss, info@carriagedrivingnordic.se.
OBS! För ej avhämtade paket debiteras du för administrativa kostnader samt hantering: 200 kr + fraktkostnaden.
Vi levererar med DHL, UPS och PostNord.
Övrigt
Carriage Driving Nordic AB är inte ansvariga för eventuella olyckor, personskador eller liknande som kan uppstå där våra produkter har använts.
Tänk på att läder är ett naturligt material, vilket innebär att det har mer eller mindre struktur i sitt utseende och att viss skillnad i struktur kan finnas mellan två produkter. Tänk också på att läder är ett material som kan färga av sig på schabrak, ridbyxor och dylikt.
Vänligen notera att den upplevda färgen på skärmen kan skilja sig från den faktiska produkten beroende på vilka inställningar du har på din skärm. Vid beställning av vagn ingår i de flesta fall fri lackering i valfri RAL-kulör. För att du ska bli 100% nöjd rekommenderar vi att du besöker en färgbutik för att se ett korrekt färgprov.
För dig som är privatperson gäller Distansavtalslagen samt Konsumentköplagen. Dessa har strikta bestämmelser vilket i sig innebär att lagen gäller oavsett om du har avtalat om något annat.
I händelse av uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter och myndighetsbeslut som gör att vi inte kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall sådan händelse utgöra grund för att Carriage Driving Nordic AB befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Även krig, naturkatastrofer och andra jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken inte skäligen kunnat förutses och som påverkar ingångna avtal från vår sida undantas enligt denna regel.
Carriage Driving Nordic AB är återförsäljare för bolaget Kutzmann SCs vagnar och utrustning i Sverige, Finland samt Danmark.
Innan beställning av vagn får du som kund en offert. När du accepterat offerten tilldelas du en orderbekräftelse där dina personliga val av utrustning samt tillbehör framgår samt en faktura på handpenning. Handpenningen utgör 30 % av offererat pris. Beställningen bekräftas genom att handpenningen betalas in till Carriage Driving Nordic ABs bankgiro och den återbetalas ej vid avbeställning. I och med insättning av handpenning anses våra köpevillkor vara accepterade.
När din vagn är klar för leverans får du en faktura med slutbetalning, fakturan skall vara betald innan vagnen importeras till Sverige. Har du valt att betala via Ecster Payments så debiteras du på lika sätt i två omgångar. Dröjsmålsränta kommer att faktureras separat.
Specialvagnar eller vagnar med mycket specifika tillval eller extrautrustning faktureras till 100% redan vid beställning.
Normal leveranstid för vagnar är mellan 8-10 veckor. Internationella högtider samt semesterstängning sommartid kan göra att leveranstiden ökar.
Alla våra vagnar tillverkas i Polen och levereras sedan till Sverige. Då transportsträckan är lång kan en leverans stöta på oförutsedda problem så som dåligt väder, olyckor, m.m. på vilken varken Kutzmann SC, återförsäljaren eller logistikföretaget har någon påverkan. I sådana fall kan det bli ytterligare förseningar i leveranstiden.
Kutzmann SC använder externa logistikföretag för leverans till Sverige. Transport och leverans bestäms individuellt med återförsäljaren.
Vid tillfällen då kunden beställer flera varor och då erhåller rabatter, gäller denna överenskommelse endast om den avtalade ordern fullföljs. Vid avbeställning av en eller flera beställda produkter kommer mellanskillnaden upp till fullt varuvärde att faktureras.
Bilder presenterade på webben och i tryckt material kan skilja sig från den levererade produkten. Varje vagn har ett grundutseende, som i vissa fall kan justeras enligt dina önskemål. De bilder som visas kan vara en anpassad vagn, säkerställ därför att vagnen blir så som du önskar genom att fråga oss hur standardkonfigurationen ser ut. Bolaget förbehåller sig rätten att själv modifiera och förbättra de presenterade produkterna. Därför kan fotografier och annan information som presenteras på hemsidan och tryckt material skilja sig från den slutliga produkten.
Beställningar måste göras hos återförsäljaren. Återförsäljaren beställer från KUTZMANN s.c. Order anses komplett när insättning på 30 % av köpesumman gjorts på återförsäljarens konto, samtidigt innebär det att försäljningsvillkor accepteras.
Vagnar beställs utifrån dina önskemål och med din egna särprägel. Detta innebär att generell svensk ångerrätt inte erbjuds, se mer under Reklamation & Retur.
Återförsäljaren förbinder sig att följa garantivillkor från Kutzmann SC.
Mottagande av vagn
Innan du skriver på fraktsedeln/kvittot – kontrollera noga
Att produkter och emballage är hela och utan skador
Notera på fraktsedeln om det finns synliga skador, chauffören ska bekräfta med underskrift och bilens registreringsnummer
Meddela Carriage Driving Nordic AB skriftligen och beskriv skadan, bifoga även bilder på skadorna
Carriage Driving Nordic AB är återförsäljare för bolaget Österby Smedjas vagnar och utrustning i Sverige, Finland samt Danmark.
Innan beställning av vagn får du som kund en offert. När du accepterat offerten tilldelas du en orderbekräftelse där dina personliga val av utrustning samt tillbehör framgår samt en faktura på handpenning. Handpenningen utgör 30 % av offererat pris. Beställningen bekräftas genom att handpenningen betalas in till Carriage Driving Nordic ABs bankgiro och den återbetalas ej vid avbeställning. I och med insättning av handpenning anses våra köpevillkor vara accepterade.
När din vagn är klar för leverans får du en faktura med slutbetalning, fakturan skall vara betald vid avhämtning av din vagn. Har du valt att betala via Ecster Payments så debiteras du i samband med avhämtandet. Dröjsmålsränta kommer att faktureras separat.
Normal leveranstid för vagnar är mellan 6-8 veckor. Internationella högtider samt semesterstängning sommartid kan göra att leveranstiden ökar.
Vissa komponenter på vagnarna levereras från företag utomlands, vilket ibland kan fördröja leveransen ytterligare.
Transport och leverans bestäms individuellt med återförsäljaren.
Vid tillfällen då kunden beställer flera varor och då erhåller rabatter, gäller denna överenskommelse endast om den avtalade ordern fullföljs. Vid avbeställning av en eller flera beställda produkter kommer mellanskillnaden upp till fullt varuvärde att faktureras.
Bilder presenterade på webben och i tryckt material kan skilja sig från den levererade produkten. Varje vagn har ett grundutseende, som i vissa fall kan justeras enligt dina önskemål. De bilder som visas kan vara en anpassad vagn, säkerställ därför att vagnen blir så som du önskar genom att fråga oss hur standardkonfigurationen ser ut. Bolaget förbehåller sig rätten att själv modifiera och förbättra de presenterade produkterna. Därför kan fotografier och annan information som presenteras på hemsidan och tryckt material skilja sig från den slutliga produkten.
Beställningar måste göras hos återförsäljaren. Återförsäljaren beställer sedan från Österby Smedja. Ordern anses komplett när insättning på 30 % av köpesumman gjorts på återförsäljarens konto, samtidigt innebär det att försäljningsvillkor accepteras.
Vagnar beställs utifrån dina önskemål och med din egna särprägel. Detta innebär att generell svensk ångerrätt inte erbjuds, se mer under Reklamation & Retur.
Återförsäljaren förbinder sig att följa garantivillkor från Österby Smedja.
Innan du skriver på fraktsedeln/kvittot – kontrollera noga
Att produkter och emballage är hela och utan skador
Notera på fraktsedeln om det finns synliga skador, chauffören ska bekräfta med underskrift och bilens registreringsnummer
Meddela Carriage Driving Nordic AB skriftligen och beskriv skadan, bifoga även bilder på skadorna.
Carriage Driving Nordic AB & Kutzmann SC ger 2 års garanti till den ursprungliga köparen. Den kan inte överlåtas.
Garantin är ogiltig om vagnen används på annat sätt än det ändamål den är avsedd för.
Köparen är ensam ansvarig för att hålla vagnen i det skick som det beskrivs i användarmanualen och att följa skötselråden.
Garantin täcker inte däck (pneumatiska eller hårda), lager, glödlampor, bromsbelägg eller andra tillbehör som räknas som förbrukningsvaror. Den inkluderar heller inte komponenter som används på produkten och som tillverkats av andra tillverkare.
Garantin täcker varken underhåll eller slitage.
Garantin täcker inte oavsiktlig skada, slitage eller brister som uppstår genom felaktig användning eller bristande underhåll.
Garantin upphör vid garantiperiodens utgång, vid eventuella reparationer som utförs av annan än av Kutzmann SC eller återförsäljaren utsedd verkstad, vid ändringar i konstruktionen av vagnen eller vid underlåtenhet att iaktta användarinstruktioner och garantivillkor.
Kutzmann SC garanterar att alla material och allt utfört arbete är av högsta kvalitet. Produkten måste användas i enlighet med instruktioner för garantin, teknisk beskrivning och användarmanual.
Under garantiperioden kommer fel eller defekter i material att repareras kostnadsfritt via återförsäljaren. De delar som behöver ersättas kommer att ersättas enligt den ursprungliga konfigurationen. Om någon del behöver repareras står köparen själv för varans frakt. Om varan är utförd ur Sverige kan import och exportkostnader tillkomma, dessa skall bekostas av köparen.
I händelse av fel eller defekt som täcks av garantin, kommer tillverkaren att ersätta delarna med likvärdiga. Defekta delar på vagnen kommer under inga omständigheter ersättas ”gammalt mot nytt”.
Det åligger köparen/ägaren till vagnen att transportera den till återförsäljaren för eventuella garantireparationer. Det är köparen/ägarens ansvar att hämta vagnen när arbetet slutförts. Kutzmann SC eller återförsäljaren kommer inte täcka transportkostnader. Vid utförsel ur Sverige kan det uppstå import och exportkostnader som inte kommer ersättas av återförsäljaren.
Återförsäljaren är ansvarig för alla garantiarbeten.
Återförsäljaren bedömer om det är en reklamation eller skada som brukaren själv orsakat.
För att behandla din garantiansökan är det nödvändigt att skicka dina garantikrav med bild på skadan och kvitto.
I det fallet en reparation måste göras av kunden själv, är kunden skyldig att invänta tillstånd från Kutzmann SC eller återförsäljaren, efter att kunden redovisat kostnaden för reparationen. Eventuella reparationskostnader utförda utan skriftligt tillstånd från producent kommer inte att ersättas.
Ångerrätt gäller ej på vagnar som designats enligt beställarens önskemål eller anpassats till beställaren gällande mått, utseende och färger.
All kommunikation måste göras på svenska eller engelska.
Garantin gäller endast tillsammans med köpeavtal eller kvitto från återförsäljaren.
Carriage Driving Nordic AB & Österby Smedja ger 2 års garanti till den ursprungliga köparen. Den kan inte överlåtas.
Garantin är ogiltig om vagnen används på annat sätt än det ändamål den är avsedd för.
Köparen är ensam ansvarig för att hålla vagnen i det skick som det beskrivs i användarmanualen och att följa skötselråden.
Garantin täcker inte däck, lager, bromsbelägg eller andra tillbehör som räknas som förbrukningsvaror. Den inkluderar heller inte komponenter som används på produkten och som tillverkats av andra tillverkare.
Garantin täcker varken underhåll eller slitage.
Garantin täcker inte oavsiktlig skada, slitage eller brister som uppstår genom felaktig användning eller bristande underhåll.
Garantin upphör vid garantiperiodens utgång, vid eventuella reparationer som utförs av annan än av Österby Smedja eller återförsäljaren utsedd verkstad, vid ändringar i konstruktionen av vagnen eller vid underlåtenhet att iaktta användarinstruktioner och garantivillkor.
Österby Smedja garanterar att alla material och allt utfört arbete är av högsta kvalitet. Produkten måste användas i enlighet med instruktioner för garantin, teknisk beskrivning och användarmanual.
Under garantiperioden kommer fel eller defekter i material att repareras kostnadsfritt via återförsäljaren. De delar som behöver ersättas kommer att ersättas enligt den ursprungliga konfigurationen. Om någon del behöver repareras står köparen själv för varans frakt. Om varan är utförd ur Sverige kan import och exportkostnader tillkomma, dessa skall bekostas av köparen.
I händelse av fel eller defekt som täcks av garantin, kommer tillverkaren att ersätta delarna med likvärdiga. Defekta delar på vagnen kommer under inga omständigheter ersättas ”gammalt mot nytt”.
Det åligger köparen/ägaren till vagnen att transportera den till återförsäljaren för eventuella garantireparationer. Det är köparen/ägarens ansvar att hämta vagnen när arbetet slutförts. Österby Smedja eller återförsäljaren kommer inte täcka transportkostnader. Vid utförsel ur Sverige kan det uppstå import och exportkostnader som inte kommer ersättas av återförsäljaren.
Återförsäljaren är ansvarig för alla garantiarbeten.
Återförsäljaren bedömer om det är en reklamation eller skada som brukaren själv orsakat.
För att behandla din garantiansökan är det nödvändigt att skicka dina garantikrav med bild på skadan och kvitto.
I det fallet en reparation måste göras av kunden själv, är kunden skyldig att invänta tillstånd från Österby Smedja eller återförsäljaren, efter att kunden redovisat kostnadsplanen för reparationen. Eventuella reparationskostnader utförda utan skriftligt tillstånd från producent kommer inte att ersättas.
Ångerrätt gäller ej på vagnar som designats enligt beställarens önskemål eller anpassats till beställaren gällande mått, utseende och färger.
All kommunikation måste göras på svenska eller engelska.
Garantin gäller endast tillsammans med köpeavtal eller kvitto från återförsäljaren.
För dig som privatperson gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande svensk konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan.
Tänk på att läder är ett naturligt material som innebär att det alltid har mer eller mindre struktur i sitt utseende. Skillnader i struktur och utseende i en läderprodukt är ej att anses som en defekt och därmed ej som skäl till byte eller reklamation.
Ånger- och bytesrätt gäller ej för använda eller på annat vis skadade varor.
För att de returnerade produkterna ska kunna anses som oanvända måste dessa vara i väsentligt oförändrat skick. Det innebär till exempel att etiketter och skyddsplast ska återfinnas på produkten.
Ånger- och bytesrätten gäller inte för varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel.
Ånger och bytesrätt gäller inte för varor som av hygieniska skäl inte kan återlämnas efter att de prövats, tex bett.
Ånger och bytesrätt gäller ej heller för varor som i webshopen är märkta med ”beställningsvara”.
I vissa fall kan våra leveranser bli försenade på grund av omständigheter och yttre faktorer som vi inte kan påverka, tex internationella högtider eller semesterstängningar samt andra oförutsedda händelser så som naturkatastrofer, pandemier och politiska begränsningar mellan olika länder. Vänligen notera att en försenad leverans inte är grund för reklamation av en vara, såvida inte det i förväg avtalats att leverans måste ske ett innan ett visst datum för att varan skall vara av värde för köparen.
Om du vill returnera eller byta din vara måste du alltid bifoga kvitto, faktura eller följesedel för att styrka att produkten är köpt hos oss. Varor som returernas ska vara väl paketerade och återsändas på samma sätt som de levererades.
Vid returer återbetalas dina pengar med samma betalsätt som du använde vid ditt köp. Vi återbetalar i normalfallet ditt köp inom 14 dagar från det att varan returnerats till oss. Vi förbehåller oss rätten att hålla inne med återbetalning tills dess att varan har kommit i retur.
Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan.
Vid fel på varan återbetalar vi returfrakten samt byter varan till en ny. Om vi inte kan leverera en ny vara inom skälig tid återbetalas hela köpet.
Vi rekommenderar att ni skickar med spårbar frakt.
Vid garantireparationer är det upp till köparen att återföra varan till återförsäljaren. Det innebär bland annat att köparen får stå för frakt eller transportkostnader. Vid utförsel ur Sverige kan det uppstå import och exportkostnader som inte kommer ersättas av återförsäljaren.
Alla byten och reklamationer skall föregås med kontakt samt accept av återförsäljaren innan de returneras.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer information kan du som kund hitta på www.konsumentverket.se.
Carriage Driving Nordic AB
Sköntorpsvägen 126
120 53 Årsta
Innan du köper en vagn
I vilket syfte skall vagnen användas?
Är det en tävlingsvagn eller en fritidsvagn? Ska du använda vagnen till finkörningar eller är det viktigt att vagnen kan transporteras på ett visst sätt?
Allt det här är frågor som är relevant för vilken typ av vagn du skall leta efter och svårt att svara på generellt, men vi har garanterat en vagn som passar ditt syfte! Kontakta oss så hjälper vi dig!
Till vilken eller vilka hästar vill jag använda vagnen?
Det kan vara bra att tänka på om du vill använda vagnen till en eller flera hästar. I många fall går det att lösa genom en kombinationsvagn.
Vad för tillbehör och utrustning skall jag ha på min vagn?
Även detta beror på vad ditt syfte med vagnen är. Alla våra vagnar är utrustade med broms i grundutförande och inkluderat i priset. Ett vanligt tillbehör på enbetsvagnar är vändkransbroms, medan parvagnar ofta utrustas med styrfördröjning. Skall vagnen förvaras utomhus rekommenderar vi ett ordentligt vagnsskydd.
Behöver jag ta några mått innan jag ska beställa?
Våra vagnar anpassas efter den häst som skall dra den. Därför är det bra om du kan uppge mankhöjden på din häst samt bredd och längd på skaklar. Se måttabellen som finns när du bygger din vagn.
Vilken färg ska jag välja?
Alla nya vagnar lackas i valfri RAL-kulör. Standardfärgerna ingår i vagnens pris, medan metallic, pearl och neon har ett pristillägg.
Vi rekommenderar att man besöker en färgbutik och ser på den kulör man valt, olika bildskärmsinställningar påverkar den färg som visas för dig när du använder tex en dator. Om du velar mellan två färgnyanser så rekommenderar vi att du väljer den mörkare. När färgen kommer på en större yta (så som en vagn) så upplevs den ofta ljusare än när man ser på den på en färgkarta.
Kontakta gärna oss för rådfrågning innan ditt vagnköp. Vi besvarar gärna dina frågor kring val tillbehör och anpassning!
VIKTIGT INNAN EN VAGN TAS I BRUK! Under en lång transport kan vibrationer orsaka att bultförband lossar. Kontrollera alla bultar och anslutningar innan vagnen tas i bruk.
För att öka livslängden på din vagn rekommenderar vi att du sköter den enligt nedanstående råd. Service bör utföras på din vagn årligen.
Vi rekommenderar att du då och då, samt efter en lång tur, kontrollerar att alla anslutningar och att bultar och muttrar dras åt vid behov.
Rengöring
Lera och smuts ska tvättas bort med hjälp av en slang eller hink och svamp, ett milt rengöringsmedel kan användas. Använd inte högtryckstvätt eller ångtvätt eftersom detta kan orsaka skador genom att lera och smuts pressas in i rörliga delar. Detta kommer att minska livslängden på din vagn.
Förvaring
Förvara din vagn på en trygg och säker plats borta från syra, vätskor, ånga m.m. Vi rekommenderar förvaring inomhus eller under ett ordentligt vagnsskydd. Om vagnen inte skall användas under en längre tid rekommenderas att den ställs upp på bockar under hjulaxlarna för att undvika skador på hjulen. Att inte följa någon av dessa instruktioner och säkerhetsriktlinjer kan komma att göra garantin ogiltig.
Bromsar och hjul
*Kontrollera bromsbeläggen samt bromsskivornas ytor efter slitage och skador och byt ut dem helt om de är slitna. Smörj bromsoken vid behov. Vid byte på grund av slitage rekommenderar vi att du byter på båda sidor av vagnen för ett jämnt resultat.
* Kontrollera bromsvätskenivån i behållaren samt hela bromssystemet efter läckage.
* Kontrollera vagnens främre och bakre hjulaxel samt hjulmuttrarna, efterdrag vid behov.
* Däck eller hårdgummihjul skall kontrolleras regelbundet efter skador och fel.
* Lager på axlarna – smörj med fett genom öppningen i hubb, eller smörjnippeln, dra åt varje halvår för att minimera glapp.
* Kullager bör bytas varje 1000 km.
* Minst en gång om året, dra åt lagren, rengör navet, fylla den med nytt fett och montera på nytt.
Verktyg som behövs för underhåll av vagnen: Hydraulisk lyft, Tänger, skruvmejsel, stjärnmejsel, blocknyckel 8mm, 10mm, 13mm, 17mm, 19mm, insexnyckel, hammare, olja och fett. Med tanke på att de komponenter som används liknar dem som används inom bilindustrin rekommenderas att serva din vagn på platser som fordonsverkstäder eller garage som är fullt utrustade med verktyg.
Hur vet jag vilken brösta som passar min häst? Hur väljer jag vilket material jag vill ha i mitt sele?
Smaken är som baken – vissa föredrar läder medan andra föredrar syntet. Läder har en lång tradition bakom sig och anses vara mer elegant. Ett lädersele kräver en del underhåll för att bibehålla sin hållbarhet. Syntet är perfekt för hemmabruk och hårda miljöer. Den är nära nog underhållsfri och spolas enkelt av med vatten efter användning.
Vad ska jag tänka på vid köp av en bröstsele?
En bra bröstsele har en lös brösta samt draglinor. Den bör kombineras med ett baksele samt en däckel med hög skakelinfästning.
Vad är fördelen med draglinor och svängel?
Ergonomiskt är detta det som är bekvämast för din häst. Med draglinor och svängel följer dragkraften din hästs rörelser vilket ger ett jämnare drag i vagnen och en behagligare åktur i vagnen.
Hur vet jag vilken storlek jag ska beställa?
Om du är osäker på vilken storlek på sele som passar din häst kan det vara bra att ta några mått. Använd måttskissen nedan och matcha sedan mot respektive produkt.
Kontakta gärna oss för rådfrågning kring selar och storlekar.
Att hålla din sele i gott skick är en fråga om säkerhet. En sele som inte skötts om ordentligt kan vid påfrestning brista i både sömmar och material.
Vi rekommenderar att alla selar, oavsett material, förvaras hängande och under tillräckligt med utrymme så inte stroppar och andra delar hamnar i kläm eller tryck.
Lädersele
För att hålla lädret mjukt och i god kondition bör den rengöras med en sadeltvål av kvalitét. Läderprodukter bör rengöras direkt efter användning innan smuts och svett hinner torka in. Då är det också lättast att få rent lädret igen. Om lädret utsatts för regn eller fukt bör det torkas noga och sedan smörjas med läderfett för att undvika att det torkar ut. Läder skall förvaras i ett mörkt och rent utrymme för att inte mögla. Bäst är under konstant temperatur som inte överstiger 18 grader, eller understiger 5 grader. En luftfuktighet på ca 50% är optimal.
Syntetsele
Syntetselar är enkla att underhålla. De rengörs enklast genom att spolas av med dusch eller slang, vid hård nersmutsning går det bra att använda diskmedel eller såpa samt en svamp för att få bort all smuts. Selen kan sedan dropptorkas. Syntetselar kan förvaras vid alla temperaturer, men för att undvika stela stroppar rekommenderas ändå plusgrader.
Vi rekommenderar följande för att din körtur skall bli säker för både dig och din häst, men även andra trafikanter.
Säker körning beror på faktorer som: människan, hästen/hästarna, seldon och vagnen.
Kusken måste inse att framförandet av vagnen kräver att alla de faktorer som nämns ovan samverkar. Om någon del inte fungerar kommer körningen inte vara trevlig och inte heller säker
Så innan du börjar köra:
* Se till att din häst är förberedd och van vid vagnen
* Se till att selen är hel och inte har skador
* Kör aldrig ensam och vid långa turer berätta för andra vart du ska och när du planerar att återvända
* Justera stång, skaklar och andra delar som kräver justering så det passar ditt ekipage
* Underhåll vagnen regelbundet enligt våra skötselråd
* Kontrollera alla säkerhetsfunktioner som bultar och skruvar
* Kontrollera alltid att vagnen är i gott och körbart skick innan avresa
* Det är förbjudet att hoppa av eller på vagnen medan den är i rörelse annat än i nödsituation
* Balansera din vagn rätt (för 2-hjulingar)
* Alltid hålla sig till så kallat ”sunt förnuft” och tänka igenom alla beslut två gånger
Syftet med denna policy är att säkerställa att företaget Carriage Driving Nordic AB hanterar personuppgifter i enlighet med EUs dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR). Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras och omfattar såväl strukturerad som ostrukturerad data.
Carriage Driving Nordic AB´s styrelse ansvarar för att behandlingen av personuppgifter följer denna policy.
Policyn ska fastställas av styrelsen minst en gång per år och uppdateras vid behov.
Ordförande för föreningen är ansvarig för att hålla i processen kring årlig uppdatering av policyn till följd av nya och förändrade regelverk.
Ordförande får delegera ansvaret och implementationen till lämplig person inom företaget.
Den senaste versionen av denna Integritetspolicy skall alltid finnas tillgänglig på företagets hemsida. Där skall det även framgå när den senaste versionen publicerades.
Begrepp | Betydelse |
Personuppgift | En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. |
Registrerad | Den som en personuppgift avser, det vill säga den fysiska person som direkt eller indirekt kan identifieras genom personuppgifterna i ett register. |
Personuppgiftsbehandling | En åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter – oberoende av om de utförs automatiserat eller ej – såsom insamling, registrering, organisering och strukturering. |
Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi därför informera Dig om hur Dina personuppgifter behandlas av oss när Du handlar hos oss, när Du besöker oss online och identifierar Dig, skapar och använder ett konto samt när Du får nyhetsbrev, SMS-utskick, postala utskick, information eller annan marknadsföring från oss.
Om Du har några frågor angående behandlingen av Dina personuppgifter eller om Du vill vända dig till oss för att utöva Dina rättigheter är Du välkommen att kontakta. Du når oss enklast på info@carriagedrivingnordic.se om du vill ringa så gör du det på 070 – 280 26 13.
Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
Carriage Driving Nordic AB lägger stor vikt vid att vara så tydliga som möjligt kring hur vi behandlar Dina personuppgifter. Vill Du veta mer i detalj om varför vi behandlar Dina personuppgifter? Då kan Du läsa om detta i slutet av denna policy. Där beskriver vi mer detaljerat om varför vi behandlar Dina personuppgifter, vilka uppgifter vi behandlar samt under hur lång tid vi behandlar Dina personuppgifter. Du kan även läsa om vilken laglig grund vi har för att få behandla Dina uppgifter lagligt i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vi har flertalet IT-system och funktioner som hjälper oss att skydda Dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till Dina uppgifter.
För att vi ska kunna tillhandahålla Dig vissa tjänster och för att det ska vara möjligt att ingå avtal med Carriage Driving Nordic AB krävs det att Du tillhandahåller vissa personuppgifter till oss. Om Du inte tillhandahåller de personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med Dig kan vi till exempel inte leverera Dina varor.
Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Carriage Driving Nordic AB. Dina personuppgifter kan dock delas utanför Carriage Driving Nordic om det är nödvändigt för att fullgöra vårt avtal med Dig samt för att vi ska kunna få hjälp med sådant som inte är vår kärnverksamhet och därmed kunna erbjuda Dig bra priser på våra varor.
Här listar vi mer i detalj hur vi kan komma att dela Dina personuppgifter
Vi använder oss av betalningslösningar samt delbetalning från Payson. Här kan du läsa om hur de behandlar dina personuppgifter:
https://www.payson.se/sv/integritet-och-sakerhet/
Övriga tredje parter som kan få tillgång till dina personuppgifter är till exempel SPAR (Statens person- och
adressregister) samt offentliga myndigheter och brottsbekämpande tjänstemän om det är nödvändigt för att tillvarata företagets rättigheter, skydda din eller andras säkerhet, utreda bedrägerier/bedrägeriförsök eller svara på en myndighets begäran.
Om du vill ha mer information om exakt vilka företag eller myndigheter vi delar personuppgifter med kan du alltid kontakta oss.
Cookies
Carriage Driving Nordic AB’s webbplats använder sig av Cookies (kakor). En cookie är en liten textfil som en webbplats lagrar på din dator. De allra flesta webbplatser använder sig av cookies, till exempel för helt grundläggande funktionalitet på webbplatsen, att känna igen besökaren och komma ihåg dennes preferenser vad gäller inloggning eller inställningar på webbplatsen.
Din webbläsare eller enhet ger Dig möjlighet att ändra inställningarna för användning och omfattning av cookies. Gå till inställningarna för Din webbläsare eller enhet för att lära Dig mer om hur Du justerar inställningarna för cookies.
Inbäddad innehåll från andra webbplatser
Artiklar på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (exempelvis videoklipp, bilder, artiklar och så vidare). Inbäddat innehåll från andra webbplatser beter sig precis på samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen.
Dessa webbplatser kan samla in uppgifter om Dig, använda cookie-filer, bädda in ytterligare spårning från tredje part och övervaka din interaktion med sagda inbäddade innehåll, inklusive spårning av Din interaktion med detta inbäddade innehåll om Du har ett konto och är inloggad på webbplatsen i fråga.
Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har Du vissa rättigheter avseende behandlingen av Dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter Du har och vad De innebär nedan. För att utöva Dina rättigheter är Du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.
Återkalla ditt samtycke
Om vi behandlar Dina personuppgifter med stöd av att Du har lämnat Ditt samtycke har Du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av Dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet
Rätt till tillgång
Du har rätt att få en bekräftelse på om personuppgifter som rör Dig behandlas samt tillgång till information om hur personuppgifterna behandlas, till exempel ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av personuppgifter som behandlingen gäller. Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som är under behandling.
Rätt till rättelse
Du har rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter rättade, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga personuppgifter.
Rätten att bli bortglömd
Du har rätt att begära radering av Dina personuppgifter om:
– Personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlats in eller behandlats för
– om Du återkallar Ditt samtycke som behandlingen grundar sig på och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen
– om Du invänder mot behandlingen förutsatt att vi inte har berättigade skäl för att fortsätta med behandlingen som väger tyngre än Dina berättigade skäl att inte fortsätta
– när personuppgifterna har behandlats på olagligt sätt
– om personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse som vi omfattas av.
Carriage Driving Nordic raderar Dina personuppgifter på Din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.
Rätt att inge klagomål
Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till myndigheten i den medlemsstat inom EU/EES där du har din vanliga hemvist, där Du arbetar eller där en överträdelse av gällande lagar och regler för dataskydd påstås ha förekommit.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att beställa ett registerutdrag över de uppgifter vi har om Dig. Du har även rätt att kräva att felaktiga uppgifter blir rättade eller raderade. För att göra detta ber vi Dig fylla i och skicka in blanketten som du kan hitta här.
Beställningsformulär
Denna Integritetspolicy blev senast uppdaterad och godkänd av Carriage Driving Nordics styrelse:
2021-01-01